The Transparent Breath, czyli jak się oddycha szkłem w Wenecji

The Venice Glass Week, czyli Wenecki Tydzień Szkła to wydarzenie, na które artyści szkła czekają cały rok i przygotowują się co najmniej tak samo, jak wielcy projektanci do Tygodnia Mody.  Wenecja i szkło są ze sobą nierozerwalnie związane. Nawet jeśli na co dzień wolicie skandynawską prostotę projektu i minimalizm, to wnętrza weneckich palazzi urzekną Was i oczarują. I tak, na pewno jeszcze bardziej podkreślą prostotę, którą kochacie.

Andres Bellovi-Agost – AGAPURNI, Blown Glass Necklace, fot. z zasobów organizatora

W tym roku od 31 sierpnia do 24 września w ramach The Venice Glass Week odbędzie się specjalne wydarzenie skupiające naszą uwagę na szklanej biżuterii i dodatkach. The Transparent Breath, czyli Przezroczysty Oddech odnosi się do oddechu, którego używa artysta do kreacji swojego dzieła ze szkła, przypomina także o „ożywianiu” materii za pomocą żywiołów, takich jak ogień i powietrze oraz unikalnych zdolności człowieka. To wydarzenie kulturalne celebrujące połączenie sztuki, designu i rzemiosła, z naciskiem na talent i kreatywność międzynarodowych artystów, którzy poświęcają się tworzeniu wyjątkowej biżuterii przy użyciu szkła jako głównego medium. A wystawa zaoferuje publiczności szczegółowy przegląd świata biżuterii szklanej, gdyż zaprezentowane zostaną na niej dzieła 20 wybranych artystów z różnych stron świata, z których każdy wniesie ze sobą niepowtarzalną wizję artystyczną i umiejętności techniczne. Różnorodność ekspresyjna podejścia reprezentuje pełną eksplorację możliwości, jakie oferuje szkło w dziedzinie współczesnej biżuterii i ozdób. Będzie również stanowić niepowtarzalną okazję docenienia kunsztu artystów i nawiązania bezpośredniego kontaktu z ich dziełami. W trakcie wydarzenia organizowane będą spotkania z artystami oraz otwarte dla publiczności zwiedzanie z przewodnikiem, którego celem będzie odkrycie prezentowanych dzieł. Co ważne, zwiedzający będą mogli podziwiać i kupić unikalną biżuterię artystyczną.

SOSACHI, kolorowe pierścienie, fot. z zasobow organizatora

„Celem jest zainspirowanie piękna w oczach zwiedzającego i zachęcenie do dialogu na temat zrozumienia i włączenia współczesnego klejnotu w szkle w kontekst pełen historii i kultury jak te, które zachowały się w Wenecji”. – komentuje Eleonora Varotto, kuratorka wystawy.

Wystawione w tym roku dzieła sztuki nawiązują do wspólnego wątku przejrzystości, głównej cechy szkła. Różne tekstury, wykończenia i eksperymenty artystyczne charakteryzują różne prezentowane elementy biżuteryjne, co czyni je wyjątkowymi i niemożliwymi do powtórzenia.

Lada Tazetdinova, naszyjnik Silence of the wind, fot. z zasobów organizatora

Wśród wystawionych dzieł będzie można obejrzeć rzeźbiarskie naszyjniki Alexandry Mezo (Węgry), w których grubość szkła spotyka się z delikatnością koloru. Para samouków Patricia Naranjo i Andrés Belloví – AGAPURNI (Hiszpania) proponuje biżuterię o nietypowym i nieoczekiwanym kształcie, dmuchaną tak, aby przypominała skręcone rurki. Ana Viñuela (Hiszpania) swoimi dziełami ze szkła dichroicznego, które zmieniają kolor pod wpływem ruchu światła, zachęca do „czytania między wierszami”. Zamiast tego Eugènia Arnavat (Hiszpania) w swoich pracach wykorzystuje szkło pochodzące z recyklingu, będące hołdem dla kobiet, które cierpiały na raka piersi. Jej prace mówią o kruchości i sile. Sferarte (Rosja) inspiruje się naturą i futurystycznymi kształtami w tworzeniu oryginalnej i urzekającej biżuterii. W naszyjnikach Ivety Linde (Łotwa) znajdujemy ważny element graficzny, w którym ożywają perły dzięki umiejętnemu zastosowaniu cienkiego szkła. Kateřina Blašková (Czechy) wykorzystuje szkło jako zrównoważony środek do tworzenia biżuterii artystycznej i wyrafinowanej techniki. Dzięki swoim naszyjnikom LORETTI DESIGN autorstwa Deborah de Weerd (Aruba) tworzy świeży i pomysłowy projekt w ponadczasowej formie.

Celina Szelejewska-Pigulla, Deep Blue Statement Ring, fot. z zasobów organizatora

Katarzyna Gemborys (Polska) urzeka swoją wirtuozerią, w której szkło inspirowane jest ryzosferą i otaczającymi nas uniwersalnymi połączeniami.

Jest 5 japońskich artystów; Yuka Okamoto (Japonia) ze swoimi unikalnymi dziełami z pogranicza biżuterii i niezależnej rzeźby. NORIKO HERRON Glass+Art (Japonia) oddaje płynny wygląd szkła, oddając go w kreacjach, które zdają się łączyć z użytkownikiem, stając się niemal drugą skórą. Zamiast tego Naomi Nakamura (Japonia) bawi się światłem, tworząc delikatną biżuterię i niezwykłe wrażenie miękkości. SUIM GLASS (Japonia) łączy trójwymiarowość i lekkość w nausznikach, które otaczają ucho w wyjątkowy i pełen wdzięku sposób. Koło zamykają kolorowe i zabawne pierścienie SOSACHI (Japonia), które od razu nawiązują do nostalgicznego wymiaru dzieciństwa.

Katarzyna Gemborys, Mycellium ring, fot. z zasobów organizatora

Wśród potwierdzonych artystów znajduje się Antonija Gospic (Chorwacja), która w tym roku łączy szkło pochodzące z recyklingu z metalem i miedzią, tworząc wirtuozerię i kształty, które się ze sobą gonią. Obecność potwierdzona także dla dwóch Rosjanek DriftLand (Lada Tazetdinova) i Olgi BloomTON Tabakova, które przedstawiają odpowiednio sprzeczną siłę wiatru związaną ze zdarzeniami środowiskowymi naszych czasów oraz delikatność kwiatu wiśni, hymn miłości odtworzony wyłącznie w szkle. Z Niemiec powraca Celina Szelejewska-Pigulla, której eksperymenty z malarstwem akrylowym i techniką odlewania wielowarstwowego owocują pierścionkami o odważnym i atrakcyjnym designie. David Yeshia (Kanada) potwierdza swoją obecność sugestywnymi wisiorkami, na których widać japońskie krajobrazy ozdobione złotymi plamkami. Cecilia Lopez Bravo (USA) proponuje biżuterię rockową; szkło i kolczyki w jej pracach, które wydają się pochodzić bezpośrednio z przyszłości.

Noriko Herron Gass+Art, Black Bone Necklace, fot. z zasobów organizatora

Biżuteria wybranego artysty przechowywana jest w prestiżowej lokalizacji, prawdziwej skrzyni skarbów: starożytnym Palazzo Nani Mocenigo, w którym obecnie mieści się Hotel Nani Mocenigo Palace, kilka kroków od Le Gallerie dell’Accademia, Kolekcji Peggy Guggenheim i Bazyliki Santa Maria della Salute.

 

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Kulturalne Arte Design Venezia.

Kuratorką projektu jest Eleonora Varotto z HOOROON we współpracy z Lisą Balasso.

 

The Transparent Breath

Międzynarodowa wystawa poświęcona współczesnej biżuterii szklanej.

31 sierpnia – 24 września 2023 r.

Palazzo Nani Mocenigo – Galeria ADmore

Fondamenta Nani 960 Wenecja, Włochy

Godziny otwarcia: 10:00 – 18:00

Wstęp wolny

Cecilia Lopez-Bravo, Metamorphosis Ring, fot. z zasobów organizatora

 

 

 

About the author

Autor
Redaktor naczelna at Szklo-Ceramika.ONLINE | Website

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Zafascynowana szkłem i ceramiką w każdym aspekcie ich powstawania i wykorzystania, w tym historycznymi technikami i technologiami wytwarzania, zdobienia i łączenia z innymi materiałami. Do 2020 r. sekretarz redakcji czasopisma „Szkło i Ceramika” (ICiMB, SITPMB). Obecnie prowadzi własny portal Szklo-Ceramika.ONLINE i angażuje się w projekty tematyczne.
ORCID: 0000-0001-9574-7470

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *