Drewniana rocznica – 5. Festiwal Ceramiki w Pieckach

Rocznice ślubu, czyli rozpoczęcia nowej, wspólnej drogi życiowej mają swoje zwyczajowe nazwy. Na przykład piąta rocznica, jest drewniana… w mojej historii z Festiwalem w Pieckach ma to swoje znaczenie. Przede wszystkim ogromnie lubię zapach starego, rozgrzanego słońcem, naturalnego drewna. To jedno z moich najulubieńszych wspomnień z dzieciństwa. Do tego oczywiście tradycyjne piece ceramiczne były opalane drewnem. Wciąż się takich używa a na Festiwalu można co roku obejrzeć również wypały raku, również z użyciem drewna i trocin.

4 lata temu, w 2019 roku, gdy pierwszy raz usłyszałam i napisałam o Festiwalu Ceramiki w maleńkich mazurskich Pieckach, myślałam, że będzie to jedna z tym imprez, które za rok czy dwa wygasną przytłoczone straganami z czymkolwiek bądź, pełnymi plastikowych zabawek, balonów na hel i fastfoodowego jedzenia. Ogromnie tego nie chciałam, a oczami duszy wyobrażałam sobie jeziora, soczystą zieleń, zapach palonego drewna, mokrej gliny, złote zachody słońca po upalnych dniach i plenerowe wieczorna pokazy filmowe, które wtedy były w programie na zakończenie festiwalu. Straszliwie się wtedy pomyliłam i dziś niezmiernie się z tego cieszę. Okazało się, że organizatorzy z GOK „Pegaz” w Pieckach to ludzie z niesamowitą energią i motywacją jakiej nie spotyka się codziennie! Alicja Naworska-Kotelon, która zawiaduje całym festiwalowym „pociągiem” już od dawna zasługuje na miano Wzoru do Naśladowania na mojej prywatnej liście.

 

 

2019 rok

28 pracowni – 49 osób

Od pierwszego Festiwalu mnóstwo się zmieniło… to oczywiste, bo to wydarzenie po prostu rozrasta się z roku na rok i nawet pandemia nie powstrzymała tej tendencji. Pierwsi wystawcy i prelegenci w zamian za podzielenie się z swoją wiedzą i doświadczeniem oraz pokazanie swoich prac mogli liczyć na darmowe stoisko, co okazało się doskonałym pomysłem i promocją.

 

 

 

 

2020 rok

33 pracownie – 80 osób

W 2020 roku niestety musieliśmy niestety przyhamować. Festiwal odbył się, i to był ogromny sukces biorąc pod uwagę obostrzenia sanitarne i ogólną niepewność jutra w tamtym okresie. Nie był nawet mniejszy, czy skromniejszy, co tylko dowodzi niesamowitej woli walki i determinacji nie tylko organizatorów, ale i uczestników! Śmiało zakładam, że bez covidowych problemów do Piecek zjechałoby dwa razy tyle festiwalowiczów, co rok wcześniej…

 

 

 

2021 rok

43 pracownie – 87 osób

Trzecie Piecki wciąż były przytłumione pandemią, termin był zmieniany ze względu na sytuację i wzrosty zachorowań. Przez chwilę był nawet pomysł festiwalu on-line, ale finalnie udało się spotkać i to w całkiem sporym gronie.

 

 

 

 

2022 rok

42 pracownie – 90 osób

Ubiegły rok był pierwszym, kiedy nastąpiło rozprężenie. Lista wystawców a tym samym warsztatów i pokazów, pracowni i uczestników utrzymała się na wysokim poziomie. Program był coraz ciekawszy i wszechstronny. Konkursy, zabawy i cóż… śmiechom nie było końca!

 

 

 

2023 rok…

40 pracowni – 80 osób

Dzięki determinacji zarówno zespołu Ali Naworskiej-Kotelon jak i wszystkich ceramików, garncarzy, rzeźbiarzy, amatorów i hobbystów związanych z ceramiką dotarliśmy do tej piątej, drewnianej rocznicy! Program festiwalowy był w tym roku po prostu ociekający smaczkami! Wszystko od klasycznego toczenia na kole i wylepiania a skończywszy na tworzeniu skomplikowanej zamkniętej formy, wypale ogromnej rzeźby w technice raku oraz formierstwie i produkcji stempli do dekorowania ceramiki można było znaleźć w tym roku właśnie w Pieckach.

 

 

Lista patronów festiwalu również urosła, a ja się cieszę, że mogę obserwować i wspierać Festiwal od początku, co i Wam bardzo polecam. To doskonała opcja na wakacyjny weekend, świetna zabawa, odpoczynek…, bo glina i szkliwa to jedne z najlepszych remediów na codzienne stresy, a atmosfera, która towarzyszy temu wydarzeniu rozwiewa wszystkie smutki!

 

Zdjęcia z zasobów i dzięki uprzejmości orgnizatora Festiwalu.

About the author

Autor
Redaktor naczelna at Szklo-Ceramika.ONLINE | Website

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Zafascynowana szkłem i ceramiką w każdym aspekcie ich powstawania i wykorzystania, w tym historycznymi technikami i technologiami wytwarzania, zdobienia i łączenia z innymi materiałami. Do 2020 r. sekretarz redakcji czasopisma „Szkło i Ceramika” (ICiMB, SITPMB). Obecnie prowadzi własny portal Szklo-Ceramika.ONLINE i angażuje się w projekty tematyczne.
ORCID: 0000-0001-9574-7470

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *